VI -modul: Biologiya oʻqitish metodlari
1-mavzu: Biologiyani oʻqitishda foydalaniladigan metodlar va usullar.
Dunyoni anglash metodlari va oʻqitish metodlari. Metodlar klassifikatsiyasi boʻyicha munozaralar. Biologiyani oʻqitishda foydalaniladigan metodlar tasnifi. Oʻqitishning reproduktiv metodlari. Ogʻzaki (suhbat, hikoya, ma’ruza), koʻrgazmali (tabiiy, tasviriy, EХM dasturlari, multimedialar), amaliy (kuzatish, tajribalarni tashkil qilish) metodlar guruhi.
Bilimni nаzоrаt qilish uchun sаvоllаr.
- Dunyoni anglash deganda nimani tushunasiz?
- Gnoseologiya nimani o`rganadi?
- Bilish nima? Uning turlari va darajalarini tushuntiring.
- 4. Bilish ob’ekti, sub’ekti, predmeti tushunchalarini izohlang.
- Ilmiy bilishning asosiy usul (metod) larini ko`rsating.
- Bilishning yoshlarni tarbiyalash va kamol toptirishdagi ahamiyat nimada?
- O’qitish metodlariga ta’rif bering.
- O’qitish metodlarini metodologik va nazariy qoidalariga asosan ta’riflang.
- I.D. Zverev o’qitish metodlarini qaysi asoslarga ko’ra tasniflagan?
- Yu.K. Babanskiy tasnifiga muvofiq o’qitishning reproduktiv metodlari guruhiga qaysi metodlar kiritilgan?
- O’qitishning og`zaki bayon metodlari guruhiga qaysi metodlari kiritilgan?
- Hikoya metodining mohiyatini tushuntiring.
- Suhbat metodi hikoya metodidan qaysi jihatlari bilan farqlanadi?
- O’quv ma’ruzasi metodi qo’llash uchun o’qituvchi e’tiborini nimalarga qaratishi zarur?
2-mavzu: Biologiyani oʻqitishda foydalaniladigan koʻrgazmali, amaliy metodlar va ular tarkibiga metodlar hamda ularning turlari.
Oʻqitish jarayonida koʻrgazmali metodlarning qoʻllanilishi, oʻziga xos jihatlari, oʻzaki, amaliy, mantiqiy, muammoli metodlar bilan uygʻun holda qoʻllanilishi.
Bilimni nаzоrаt qilish uchun sаvоllаr.
- Ko’rgazmali metodlarning o’ziga xos xususiyatlarini tushuntiring.
- Ko’rgazmali metodlarning tasnifi va turlari
- Amaliy metodlar guruhiga mansub metodlarning tavsiflang.
- PISA topshiriqlar atamasini tushuntiring.
- PISA testlarni tuzish va undan foydalanish yo`llarini aytib bering.
3-mavzu: Biologiyani oʻqitishning faol metodlari
Biologiyani oʻqitishning faol metodlari: interfaol va muammoli izlanish, mantiqiy va mustaqil ishlash, oʻquvchilarning faoliyatini ragʻbatlantirish va asoslash, biologiyani oʻqitishdagi nazorat va oʻz-oʻzini nazorat metodlari haqida umumiy ma’lumot.
Bilimni nаzоrаt qilish uchun sаvоllаr.
- Biologiyani o`qitishning faol metodlari to`g`risida umumiy tushunchangizni izohlang.
- Biologiyani o`qitishning faol metodlari o`quvchilarni tanqidiy fikrlashini o`stirishdgi roli qanday?
- Biologiyani o`qitishning faol metodlarini nostandart darslardan farqi nimada?
- Biologiyani o`qitishning faol metodlarini qo`llagan qanday pedagogic faoliyat tarkib topadi? Har birini izohlab tushuntiring.
4-mavzu: Biologiyani oʻqitishning interfaol va muammoli izlanish metodlari
Interfaollik haqida tushuncha. Interfaol metodlarning oʻziga xos xususiyatlari. Muammoli metod va undan foydalanishning oʻziga xosligi.
Bilimni nаzоrаt qilish uchun sаvоllаr.
- Intefaollikning mohiyatini tushuntiring.
- O’qitishning interfaol faol metodlarining o’ziga xos xususiyatlarini aniqlang.
- Interfaol usullarni biologiya ta’limiga qo`llashning ahamiyati qanday/
- Muammoli izlanish metodlarining didaktik vazifalarini aniqlang.
- Muammoli metodlarning turlari va uladan foydalanishning ahamiyatini tushuntirng.
5-mavzu: Biologiyani oʻqitishning mantiqiy va mustaqil ishlash metodlari
Oʻqitishning mantiqiy metodlari guruhi kiruvchi: induktiv, deduktiv, tahlil, bosh gʻoyani ajratish, qiyoslash, umumlashtirish metodlarining oziga xosligi va qoʻllanilishi. Oʻqitishning mustaqil ishlash metodlari haqida umumiy tushuncha. Biologiyani o‘qitishda PISA (Programme for International Student Assesment) topshiriqlarini tayyorlash yo`llari
Bilimni nаzоrаt qilish uchun sаvоllаr.
- O’qitishning mantiqiy metodlarining o’ziga xos xususiyatlarini aniqlang.
- Mantiqiy metodlarning didaktik maqsadini aniqlang
- Mantiqiy metodlarning qnday turlari bor?
4. Biologiya ta’limida mantiqiy metodlrdan foydalanishning ahamiyatini tushuntiring.
5. Shaxsga yo`naltirilgan texnologiyalarning o`quvchilar mustaqil faoliyatini tashkil etishdagi o`rni
- Mustaqil ishlash metodlari amaliy metodlardan qaysi xususiyatlari bilan farq qiladi?
- Mustaqil ishlash metodlariningta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlarini aniqlang.
6-mavzu: Biologiyani oʻqitishda oʻquvchilarning faoliyatini ragʻbatlantirish va asoslash metodlari
Oʻqitishga boʻlgan qiziqishni orttirish, didaktik-oʻyin, oʻquv munozaralari, oʻquvchilarning taxsil olishdagi burch va ma’suliyatni shakllantirish metodlarining oʻziga xos xususiyatlari.
Bilimni nаzоrаt qilish uchun sаvоllаr.
- O’qitishda o’quvchilarning faoliyatini rag`batlantirish va asoslash metodlari haqida tushuncha
- O’qitishda o’quvchilarning faoliyatini rag`batlantirish metodi haqida N.S.Saidahmedovning fikrlari
- O’qitishda o’quvchilarning faoliyatini rag`batlantirish va asoslash metodlarining biologiyani o`qitishda o`rni va ahamiyatini tushuntiring.
- O’qitishdagi nazorat va o’z-o’zini nazorat metodlarining ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlarini aniqlang.
7-mavzu: Biologiyani oʻqitishdagi nazorat va oʻz-oʻzini nazorat metodlari
Oʻgʻzaki va yozma nazorat, laboratoriya hamda amaliy ish yordamida nazorat, oʻz-oʻzini nazorat, oʻzaro nazorat varagʻi, testlar yordamida nazorat metodlarining oʻziga xos xususiyatlari haqida umumiy tushuncha.
Bilimni nаzоrаt qilish uchun sаvоllаr.
- O’qitishda o’quvchilarning faoliyatini rag`batlantirish va asoslash metodlari haqida tushuncha
- O’qitishda o’quvchilarning faoliyatini rag`batlantirish metodi haqida N.S.Saidahmedovning fikrlari
- O’qitishda o’quvchilarning faoliyatini rag`batlantirish va asoslash metodlarining biologiyani o`qitishda o`rni va ahamiyati
- O’qitishdagi nazorat va o’z-o’zini nazorat metodlarining ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari
- O’qitishdagi nazorat va o’z-o’zini nazorat qilishda test metodidan foydalanishning ahamiyatini tushuntiring.