2-modul. Biologik ta’lim yaxlitligi va uzviyligi

6-mavzu: Biologik ta’lim jarayonining yaxlitligi va tizimliligi 

KEYS TOPSHIRIG`I

1-Keys. Maktabdagi  biologiya  o`qituvchisi  juda  qattiqqo`l edi. Uning  darsida hamma jim o`tirardi. Sinfda faqat savolga  javob beradigan o`quvchinigina  ovozi  eshtilar edi. Lekin shunga qaramay  bu  o`qituvchi dars  o`tayotgan sinflardagi o`quvchilarning  o`zlashtiris h  darajasi  past bo`lar edi.

         Ikkinchi o`qituvchining  darsida o`quvchilar  goh  shovqin qilishar, goh tinch bo`lib qolar  edi. Bu   sinf o`quvchilarida  esa birinchi o`qituvchining o`quvchilariga  qaraganda  o`zlashtirish darajasi yuqorioq  edi.

Savol:

  1. Qaysi omillar ushbu o`quvchilarning o`zlashtirish darajasiga ta’sir  etgan?
  2. O`qituvchilar ta’limning  yaxlitligiga  qanday e’tibor  berganligini  aniqlang. Ularning faoliyatini baholang.
  3. Ushbu dars jarayonida  qanday  mummolar mavjud edi? Mavzuda o`rganganlaringizdan foydalangan holda ular ishtirokidagi  didaktik jarayonni  qaysi qismida  kamchilik bo`lganligini  aaniqlang va bu  muammoni  qanday bartaraf qilish mumkin? Fikringizni bayon qiling.
  4. Siz uchun qaysi o`qituvchinin faoliyati to`g`ri?

TALABALAR UCHUN KO`RSATMA

1. Keys moxiyatini yetarlicha anglab oling.

2. Muammoning yechimini topishga xizmat qiluvchi omillar va manbalarni aniqlang.

3. Aniqlangan omillar orasidan muammoga barchasidan ko`proq daxldor bo`lgan omilni ajrating.

4. Ushbu omillar asosida yechimni asoslashga xarakat qiling.

5. O`z fikringizni bayon eting.

KEYSNI YECHISH JARAYONI:

1. Talabalar keys mohiyatinii u bilan tanishish kichik guruhda muxokama qilinadi.

2. Talabalar kichik guruh a`zolari bilan xamkorlikda muammoni xal etishga zamin tayyorlaydigan omillarni va manbalarni aniqlaydilar.

3. Muamoni xal etishda dastlab o`quvchilarda bo`shliqlarni kelib chiqish sabablarini aniqlang va tizimlashtiring

4. Ushbu muammolarni bartaraf etish yo`larini aniqlang.

5. Muammolar yuzasidan berilgan fikrlar tahlil etiladi va umumiy xulosa yasaladi.

7-mavzu

KEYS TOPSHIRIG`I

1-Keys.  Bizga ma’lumki  umumta’lim maktablarida biologiya darslarida laboratoriy  mashg`ulotlarini o`tkazish uchun mikroskoplar  yetishmaydi. Ayrim maktablarda bitta ham mikroskop yo`q, ayrim maktablarda esa bor  mikroskopdan ham foydalanilmaydi. Laboratoriya darslarida o`quvchilar shablon qilingan (printerdan chiqarilgan) daftarga kitobdan ko`chirib, o`qituvchining  ko`rsatmasini yozib qo`yadilar. Ayrim maaktablardagi biologiya o`qituvchilari bu laboratoriya  ishlanmalarini o`quvchilardan yoddan so`rab, ularni “kerakli bilimlar” bilan qurollantiradilar, ayrmlari esa shuni ham amalga oshirmaydi. Unng o`rniga  laboratoriya  darslarida o`tilgn mvzularni takrorlatib, savol-javob qiladilar. Bu  esa maktabdanoq  biologiya fanini o`qitishda nazariy bilan amaliyot  bog`lanmay qoladi.  Bu o`z navbatida ta’limning sifatiga va samaradorligiga salbiy ta’sir etadi.

Savol:

  1. Qaysi omillarga asosan ushbu muammo paydo bo`ldi?
  2. Maktabdagi bunday sharoitda o`qituvchi o`zing  faoliyatini, pedagogic  faoliyatni, o`quvchilarning o`quv-bilish faoliyatini qanday tashkil etish kerak deb o`ylaysiz?
  3. Bunday sharoitda ta’limning qanday prinsip va qonuniyatlari buzilyapti?
  4. Siz shunday sharoitda ish boshlasangiz  nima qilgan bo`lar edingiz?
  5. Ushbu muammolarni  qanday bartaraf qilish mumkin?

TALABALAR UCHUN KO`RSATMA

1. Keys mohiyatini yetarlicha anglab oling.

2. Muammoning yechimini topishga xizmat qiluvchi omillar va manbalarni aniqlang.

3. Aniqlangan omillar orasidan muammoga barchasidan ko`proq daxldor bo`lgan omilni ajrating.

4. Ushbu omillar asosida yechimni asoslashga xarakat qiling.

5. O`z fikringizni bayon eting.

KEYSNI YECHISH JARAYONI:

1. Talabalar keys mohiyatinii u bilan tanishish kichik guruhda muhokama qilinadi.

2. Talabalar kichik guruh a`zolari bilan hamkorlikda muammoni hal etishga zamin tayyorlaydigan omillarni va manbalarni aniqlaydilar.

3. Muamoni hal etishda dastlab maktabdagi  bu  muammoni kelib chiqish sabablarini aniqlang va tizimlashtiring

4. Ushbu muammolarni bartaraf etish  yo`larini aniqlang.

5. Muammo yuzasidan berilgan fikrlar tahlil etiladi va umumiy xulosa yasaladi.

https://utube.uz/ru/video/919007e367e7b49 mazkur link bilan  berilgan videodarsni kuring  mikrokopni tuzilishi, ishlash prinsipini о‘rgatib, tushuntiring.

https://utube.uz/ru/video/c5d54df84e82e3f — aktiniyalarning yashash muhiti bilan tanishitiring

Rasmdagi obyektni aniqlang. U  gulmi yoki….   Nomini  aniqlang.

Rasmda  qisqichbaqa, chig‘anoq, aktiniya berilgan. Ularning  bir-biriga  munosabatining  turini  aniqlang.  Bunda  qanday biologik qonuniyat aks etgan?

1. Chig‘anoq  bu  ikkala  organizmga  nima  uchun kerak?

2. Aktiniya qisqichbaqaga  nima  uchun  kerak? Aktiniya bо‘lmasa qisqichbaqaning  hayotida  qanday  о‘zgarish bо‘ladi?