Biologiya o`qitish metodikasi fanining predmetini toping. |
o`quv-tarbiya jarayonining printsiplari, qonuniyatlari xaqidagi fan. |
biologiya o`quv fanining mazmuni, uning o`qitish shakllari, metodlari, vositalarini o`zaro bog’liq holda joriy etish. |
o`quvchilarga atroflicha chuqur bilim berish, barkamol shaxsni kamol toptirishga ko`mak beruvchi o`quv fanining mazmuni, uning o`qitish shakllari, vositalarini va metodlarini ishlab chiqish. |
o`quv-tarbiya jarayonining printsiplari, qonuniyatlari xaqidagi fan; o`quvchilarga atroflicha chuqur bilim berish, barkamol shaxsni kamol toptirishga ko`mak beruvchi o`quv fanining mazmuni, |
Biologiya o`qitish metodikasi fanining maqsadini toping. |
biologiya o`quv fanining mazmuni, uning o`qitish shakllari, metodlari, vositalarini o`zaro bog’liq holda joriy etish. |
o`quv-tarbiya jarayonining printsiplari, qonuniyatlari xaqidagi o`quvchilarga atroflicha chuqur bilim berish, barkamol shaxsni kamol |
toptirishga ko`mak beruvchi o`quv fanining mazmuni, uning o`qitish shakllari, vositalarini va metodlarini ishlab chiqish.fan. |
o`quv-tarbiya jarayonining printsiplari, qonuniyatlari xaqidagi; o`quvchilarga atroflicha chuqur bilim berish, barkamol shaxsni kamol toptirishga ko`mak beruvchi o`quv fanining mazmuni, uning o`qitish shakllari, vositalarini va metodlarini ishlab chiqish.fan. |
Biologiya o`qitish metodikasi fanining asosiy maqsadini toping. |
o`quvchilarga atroflicha chuqur bilim berish, barkamol shaxsni kamol toptirishga ko`mak beruvchi o`quv fanining mazmuni, uning o`qitish shakllari, vositalarini va metodlarini ishlab chiqish. |
o`quv-tarbiya jarayonining printsiplari, qonuniyatlari xaqidagi fan. |
biologiya o`quv fanining mazmuni, uning o`qitish shakllari, metodlari, vositalarini o`zaro bog’liq holda joriy etish. |
o`quv-tarbiya jarayonining printsiplari, qonuniyatlari xaqidagi; o`quvchilarga atroflicha chuqur bilim berish, barkamol shaxsni kamol toptirishga ko`mak beruvchi o`quv fanining mazmuni, uning o`qitish shakllari, vositalarini va metodlarini ishlab chiqish fan. |
Biologiya o`qitish metodikasi qaysi fan tarkibiga kiradi? |
pedagogika |
biologiya; |
didaktika; |
tabiiy; |
Biologiyani o`qitish shakllari sistemasiga nimalar kirishini aniqlang. |
xammasi. |
dars; |
darsdan va sinfdan tashqari ishlar; |
ekskursiya |
Darsdan tashqari ishlarning o`ziga xos xususiyatlarini toping. |
o`quvchilar individual yoki guruh topshiriqlarini darsdan keyin bajaradi; o`quv dasturida ko`rsatilgan ishlarni biologiya xonasi, tirik tabiat burchagi, o`quv tajriba er maydonida majburiy bajariladigan amaliy ishlar. |
o`quvchilar individual yoki guruh topshiriqlarini darsdan keyin bajaradi. O`quv dasturida ko`rsatilgan ishlarni biologiya xonasi, tirik tabiat |
burchagi, o`quv tajriba er maydonida majburiy bajariladigan amaliy ishlar. |
o`qitishning ixtiyoriy shakli. |
Sinfdan tashqari ishlarning o`ziga xos xususiyatlarini toping. |
o`quvchilar bilan individual, ayrim guruh va ommaviy olib boriladigan mashg’ulotlar; o`qitishning ixtiyoriy shakli. |
o`quvchilar bilan individual, ayrim guruh va ommaviy olib boriladigan mashg’ulotlar. |
o`quv dasturida ko`rsatilgan ishlarni biologiya xonasi, tirik tabiat burchagi, o`quv tajriba er maydonida majburiy bajariladigan amaliy ishlar. |
o`qitishning ixtiyoriy shakli. |
O`quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllantirishda nima asos qilib olingan? |
tabiat – inson – jamiyat; |
inson – tabiat – jamiyat; |
biologik tushunchalar; |
ta`lim-tarbiyaning uzviyligi; |
Biologiya o`qitish metodikasi manbalarida ilmiy dunyoqarashga berilgan ta`riflarni ularning mualliflari B.E. Raykov (1), Vsesvyatskiy (2), N.M. Verzilin (3), M. Korsunskaya (4) bilan juftlab ko`rsating. a) dunyo haqidagi bilimlar majmuasi; b) tabiatga nisbatan to`g’ri qarashlar majmuasi; v) insonning atrof muhitga munosabati. |
1 a, 2 b, 3 v, 4 v |
1a, 2 v, 3 b, 4 b |
1b, 2a, 3v |
1v, 2b, 3a, 4a |
Quyidagi metodlarni mos holda og’zaki (1), ko`rgazmali (2), mantiqiy (3) metodlarga guruhlang. a) ma`ruza; b) ko`rgazmali vositalarni namoyish qilish; v) kuzatish; g) suhbat; d) induktiv; e) amaliy; j) tahli |
1 a,g, 2 b, 3 d, j; |
1 b,g, 2 b, 3 d,j. |
1g, 2a, 3 b, e, j. |
1 e, 2b,3a; |
Induktiv metodga xos xususiyatlarni toping. |
xususiy faktlarda umumiy xulosa chiqarish; |
umumiy qoidalardan xususiy xulosa chiqarish; |
ob`ektlar o`rtasidagi o`xshashlik va farqlarni aniqlash; |
o`quv materialidagi asosiy fikrni ajratish va saralash; |
Deduktiv metodga xos xususiyatlarni toping. |
umumiy qoidalardan xususiy xulosa chiqarish; |
xususiy faktlarda umumiy xulosa chiqarish; |
ob`ektlar o`rtasidagi o`xshashlik va farqlarni aniqlash; |
o`quv materialidagi asosiy fikrni ajratish va saralash; |
Tahlil metodiga xos xususiyatlarni toping. |
O`rganilgan ob`ektlarni tarkibiy qismlarga ajratish, ular o`rtasidagi bog’lanishlarni aniqlash; |
xususiy faktlarda umumiy xulosa chiqarish; |
umumiy qoidalardan xususiy xulosa chiqarish; |
O`quv materialidagi tipik faktlarni aniqlash, dastlabki xulosalarning rivojlanish dinamikasini tasavvur qilish; |
Qiyoslash metodiga xos xususiyatlarni toping. |
ob`ektlarni taqqoslash, o`xshashlik va farqlarni shartli belgilar bilan belgilash; |
xususiy faktlarda umumiy xulosa chiqarish; |
umumiy qoidalardan xususiy xulosa chiqarish; |
o`quv materialidagi tipik faktlarni aniqlash, dastlabki xulosalarning rivojlanish dinamikasini tasavvur qilish; |
Umumlashtirish metodiga xos xususiyatlarni toping. |
o`quv materialidagi tipik faktlarni aniqlash, dastlabki xulosalarning rivojlanish dinamikasini tasavvur qilish, umumiy xulosalar chiqarish; |
xususiy faktlarda umumiy xulosa chiqarish; |
umumiy qoidalardan xususiy xulosa chiqarish; |
o`rganilgan ob`ektlarni tarkibiy qismlarga ajratish, ular o`rtasidagi bog’lanishlarni aniqlash; |
Muammoli metodning o`ziga xos xususiyatlarini toping. |
muammoli vaziyatlarni vujudga keltirish, ularni hal etish yuzasidan o`quv farazlarini ilgari surish; |
nazariy bilimlarni amaliyotga qo`llash, o`quv va mehnat ko`nikmalarini shakllantirish; |
tirik organizmlarda boradigan jarayonlar va tabiat jismlarida sodir bo`ladigan hodisalarni o`rganish; |
o’rganilgan ob`ektlarni tarkibiy qismlarga ajratish, ular o`rtasidagi bog’lanishlarni aniqlash; |
Kuzatish metodning o`ziga xos xususiyatlarini toping. |
tirik organizmlarda boradigan jarayonlar va tabiat jismlarida sodir bo`ladigan hodisalarni o`rganish; |
nazariy bilimlarni amaliyotga qo`llash, o`quv va mehnat ko`nikmalarini shakllantirish |
muammoli vaziyatlarni vujudga keltirish, ularni hal etish yuzasidan o`quv farazlarini ilgari surish; |
o`rganilgan ob`ektlarni tarkibiy qismlarga ajratish, ular o`rtasidagi bog’lanishlarni aniqlash; |
Amaliy metodning o`ziga xos xususiyatlarini toping. |
nazariy bilimlarni amaliyotga qo`llash, o`quv va mehnat ko`nikmalarini shakllantirish |
tirik organizmlarda boradigan jarayonlar va tabiat jismlarida sodir bo`ladigan hodisalarni o`rganish; |
muammoli vaziyatlarni vujudga keltirish, ularni hal etish yuzasidan o`quv farazlarini ilgari surish; |
o`rganilgan ob`ektlarni tarkibiy qismlarga ajratish, ular o`rtasidagi bog’lanishlarni aniqlash; |
Nazariy bilimlarni amaliyotga qo`llash, o`quv va mehnat ko`nikmalarini shakllantirish imkonini beradigan metodni toping. |
amaliy metod |
kuzatish metodi. |
muammoli metod |
umumlashtirish metodi |
Tirik organizmlarda boradigan jarayonlar va tabiat jismlarida sodir bo`ladigan hodisalarni o`rganish imkonini beradigan metodni toping. |
kuzatish metodi. |
amaliy metod |
muammoli metod |
umumlashtirish metodi |
Muammoli vaziyatlarni vujudga keltirish, ularni hal etish yuzasidan o`quv farazlarini ilgari surish imkonini beradigan metodni toping. |
muammoli metod |
kuzatish metodi |
amaliy metod |
umumlashtirish metodi |
O`rganilgan ob`ektlarni tarkibiy qismlarga ajratish, ular o`rtasidagi bog’lanishlarni aniqlash imkonini beradigan metodni toping. |
umumlashtirish metodi |
kuzatish metodi |
amaliy metod |
muammoli metod |
Ob`ektlarni taqqoslash, o`xshashlik va farqlarni shartli belgilar bilan belgilash imkonini beradigan metodni toping. |
qiyoslash metodi. |
amaliy metod |
muammoli metod |
umumlashtirish metodi |
Quyidagilarni mos holda morfologik (1), anatomik (2), sistematik (3) tushunchalarga kiriting. a) tabiiy ob`ektlarni aniqlash, ularning organlarining tashqi tuzilishini aniqlash; b) hujayraviy tuzilish; v) o`simlik va hayvonlarning sistematik guruhlarini aniqlash; g) to`qimalarni o`rganish. |
1a, 2b,g, 3v; |
1v, 2g, 3d; |
1v, 2a, 3b,g; |
1b, 2a, 3 v,g; |
Ta`lim-tarbiyaga birinchi bo`lib ta`rif bergan allomani toping. |
Forobiy |
Abu ali ibn Sino |
Muxammad Qoshg’ariy |
Aristotel’ |
Biologiya o`qitish metodikasi kursining asosiy vazifasini toping. |
1. o`quvchilarga fan asoslari bo`yicha chuqur va atroflicha bilim berish. 2. Har tomonlama rivojlangan shaxsni voyaga etkazish. 3. O`quv-tarbiya jarayonini zamon talablariga mos holda tashkil etish. 4. O`qitish mazmuni, shakllari, vosita va metodlarini ishlab chiqish. 5. Fanning rivojlanish tarixini o`rganish. 6. Tabiiy, ilmiy, biologik, psixologik, pedagogik bilimlarni mujassamlashtirish |
1,2,4 |
2,4,6 |
1,3,5 |
Biologiya o`qitishning umumiy metodikasi (1) va xususiy metodika (2) qanday masalalarni o`rganishini toping. |
a. o`qitish mazmuni, vositalari, mazmuni, printsiplari. b. dars, darsdan tashqari ishlar, sinfdan tashqari mashg’ulotlarni tashkil etish. v. ekskursiya, amaliy va laboratoriya mashg’ulotlarini tashkil etish. g. biologiya o`qitish metodikasi taraqqiyotining bosqichlari. o`qitish shakllari, metod va vositalari. |
1 agd, 2 b |
1abv, 2 gd |
1vgd, 2ab. |
Bionika fani nimani o`rganadi? |
Organizmlarning moroflogik va fiziologik moslanishlari asosida muhandislik masasalarini xal etish. |
hayotiy jarayonlarni boshqarishda fiziologik faol moddalarning rolini. |
koinotdagi hayotiy shakllar va ularning tarqalishini. |
to`g’ri javob yo`q. |
«Baxt-saodatga erishuv to`g’risida» asarning muallifini toping. |
Farobiy. |
Jurjoniy. |
al Xorazmiy. |
ibn Sino. |
«O`tmish yodgorliklari» asarning muallifini toping. |
Beruniy. |
Jurjoniy. |
Farobiy. |
ibn Sino. |
O`qitishda uzviylik va izchillikka amal qilishni ko`rsatgan olimni toping |
Farobiy |
Jurjoniy |
Beruniy. |
ibn Sino |
Bilimlarning eng muhimini ajratib berishni ko`rsatgan olimni toping. |
ibn Sino. |
Jurjoniy |
Farobiy. |
Beruniy. |
Qaysi olimning qarashlarida insonning kamolga etishning asosiy mezoni ko`rsatilgan. |
Farobiy |
ibn Sino |
Beruniy |
al Xorazmiy |
…. jadidchilar ma`rifatiga asos solgan. Jumlani to`ldiring. |
I. Gaspirinskiy. |
M. Behbudiy |
Fitrat. |
SHakuriy. |
Jadidchilar fikricha komil inson — … dir. Jumlani to`ldiring. |
eng zamonaviy inson. |
ma`rifatparvar |
milliy g’oyani singdirgan |
to`g’ri javob yo`q. |
… Toshkentda «usuli savtiya» maktabini ochgan. |
Munavvar qori. |
Fitrat. |
SHakuriy |
Avloniy |
Birinchi marta pedagogikaga ta`rif bergan olimni toping. |
Avloniy. |
Fitrat |
SHakuriy |
Munavvar qori |
Dastlabki «Tabiatshunoslik» darsligini yozgan olimni toping. |
F. Zuev |
SH. Teryaev |
I. Dal’. |
N. Beketov |
F. Zuev (1) va YA. Gerd(2)ning tabiatshunoslik darsliklarining tarkibiy qismlarini belgilang. |
a. Anorganik tabiat. b. o`simliklar dunyosi. hayvonlar dunyosi. g. odam. Er tarixi. |
1 abv, 2abvg |
1 ab, 2 vg |
1 avgd, 2 abv |
Dastlabki «Biologiya o`qitish metodikasi»ning muallifini toping. |
P. I. Borovitsskiy |
F. Zue |
SH. Teryaev |
I. Dal’. |
Fan va o`quv fani o`rtasidagi farqni ko`rsatgan olimni toping. |
Polovtsov |
F. Zuev |
SH. Teryae |
P. I. Borovskiy. |
«Tabiatshunoslikning umumiy metodika asoslari» kitobini muallifini toping. |
Polovtsov |
F. Zuev |
I. Dal’ |
P. I. Borovskiy. |
1920-30 yillarda biologiya o`qitishning asosiy muammosi … sanalgan. |
nazariya va amaliyotning birligini joriy etish. |
o`quv dasturiga biologiya fani yutuqlarini kiritish. |
o`quv materiali o`quv fanlarga taqsimlanmagan |
nazariya va amaliyotning birligini joriy etish; o`quv materiali o`quv fanlarga taqsimlanmagan; |
Ya. Gerd (1)ning tabiatshunoslik darsligi va 1920-30 yillarda biologiya o`quv dasturlariga (2) kiritilgan mavzularni toping. |
Anorganik tabiat. b. o`simliklar dunyosi. hayvonlar dunyosi. g. odam. Er tarixi. e. tabiat. j. qishloq bilan shahar bog’liqligi. i. Erdagi hayotning fizik-ximik asoslari. k. ekish va o`simliklarni parvarishlash. |
1 abvg 2. ejik. |
1 ab, 2 vg |
1 avgd, 2 ab |
Mahalliy materiallarga asoslangan sinfdan tashqari mashg’ulotlar metodikasi kim tomonidan ishlab chiqilgan? |
T. G’ofurov, K. Xabirov |
T. G’ofurov, O.N. Nosirov |
T. G’ofurov, M. Qodirov |
T. G’ofurov, M.M. Maxkamov |
Biologiyani o`kitish shakllarini toping. |
1.dars 2. darsdan tashqari ishlar 3. sinfdan tashqari ishlar 4. ommaviy kechalar 5. o`quvchilar bilan individual individual ishlash 6. o`kuvchilar guruxi bilan ishlash 7. ekskursiya |
1,2,3,7 |
1,2,4,5 |
4,5,6 |
Biologiyani o`kitishda sinfdan tashqari ishlarning turlarini toping. |
1.dars 2. darsdan tashqari ishlar 3. sinfdan tashqari ishlar 4. ommaviy kechalar 5. o`quvchilar bilan individual individual ishlash 6. o`kuvchilar guruxi bilan ishlash 7. ekskursiya |
4,5,6 |
1,2,3,7 |
1,2,4,5 |
Biologiyani o`kitishning asosiy shaklini toping. |
1.dars 2. darsdan tashqari ishlar 3. sinfdan tashqari ishlar 4. ommaviy kechalar 5. o`quvchilar bilan individual individual ishlash 6. o`kuvchilar guruxi bilan ishlash 7. ekskursiya |
1 |
1,2,4,5 |
4,5,6 |
Biologiyani o`kitishning ixtiyoriy shaklini toping. |
1.dars 2. darsdan tashqari ishlar 3. sinfdan tashqari ishlar 4. ommaviy kechalar 5. o`quvchilar bilan individual individual ishlash 6. o`kuvchilar guruxi bilan ishlash 7. ekskursiya |
3 |
1 |
2 |
Biologiyani o`qitishda foydalaniladigan pedagogik texnologiyalar qanday darajalarda qullaniladi? |
umumiy pedagogik daraja; xususiy metodik daraja Lokal daraja |
umumiy pedagogik daraja |
xususiy metodik daraja |
lokal daraja |
Biologiyani o`qitishda o`kuvchilarning ilmiy dunyoqarashiga asos bo`ladigan tushunchalarning birini toping. |
tabiiy hodisalarning o`zaro bog’liqligi va rivojlanishidagi sabab-oqibat bog’lanishlar. |
umumiy biologik tushunchalar |
xususiy tushunchalar |
Lokal tushunchalar |
Biologiyani o`qitishda tarbiyaning qaysi turlarini amalga oshirish imkoniyati mavjud? |
ma`naviy-axloqiy tarbiya ; ekologik tarbiya ;Vatanparvarlik tarbiyasi; |
ma`naviy-axloqiy tarbiya |
ekologik tarbiya |
vatanparvarlik tarbiyasi |
Biologiyani o`qitishda foydalaniladigan optik asboblarni toping. |
mikroskop va lupa |
mikroskop, lupa va jadvallar |
mikroskop, buyum va qoplog’ich oyna |
to`g’ri javob berilmagan. |
Biologiya o`kuv xonasiga qo`yiladigan talablarni toping. |
pedagogik talab; estetik talab; Xavfsizlik va gigienik talab |
pedagogik talab |
estetik talab |
Xavfsizlik va gigienik talab |